Światowy Dzień Origami obchodziliśmy w tym roku w każdej klasie inaczej.
Piątoklasiści powtórzyli własności figur płaskich składając kartki w ten sposób, aby powstały z nich dane figury. Do przewidzenia było jednak, że dla tych uczniów jedna lekcjach będzie zbyt mało i będą chcieli więcej. Dlatego, aby nawiązać do omawianych treści nauczania połączyliśmy zabawę z kartką i ułamkami. Uczniowie rozcinali kartkę w kształcie kwadratu i opisywali ułamkami powstałe części, aby następnie wykonać dodawanie ułamków o różnych mianownikach. Kartka została pocięta w taki sposób, aby powstała z niej układanka Tangram. Przy okazji poruszony został temat błędu i tego, jak mózg potrafi nas oszukać.
Szóstoklasiści rozpoczęli powtórzenie z geometrii więc składali figury i powtarzali ich własności, łącznie z miarą kątów.
Ósmoklasiści poznają twierdzenie Pitagorasa zatem zasadnym było poprzez origami powtórzenie wiadomości o różnych trójkątach.
Origami, czyli japońska sztuka składania papieru, okazuje się niezwykle przydatnym narzędziem w nauce matematyki. Przez składanie papieru uczniowie mogą w praktyczny sposób poznawać różne figury geometryczne, symetrię, kąty oraz zasady tworzenia brył przestrzennych. Origami rozwija intuicję przestrzenną, pomagając zrozumieć pojęcia takie jak płaszczyzna, krawędź i wierzchołek, co jest kluczowe w geometrii.
Ponadto, origami pomaga wizualizować zasady matematyczne, które bywają trudne do uchwycenia tylko na papierze. Przykładem jest składanie prostych figur jak kwadrat czy trójkąt, które umożliwia zobaczenie zasad symetrii osiowej. Składając papier w konkretne wzory, można też odtworzyć kąty, wielokąty oraz obliczyć pola powierzchni. Origami pozwala także rozwijać logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów – każde złożenie wymaga analizy i wyobraźni, a wykonanie skomplikowanej figury to tak naprawdę sekwencja kolejnych, logicznych kroków.
Origami znajduje też zastosowanie w bardziej zaawansowanej matematyce, w tym w teorii grafów, algebrze, a nawet w badaniach nad składaniem materiałów w naukach inżynieryjnych.
Wprowadzenie origami do nauki matematyki czyni ją bardziej przystępną, angażującą i inspirującą, sprawiając, że matematyczne koncepcje stają się zrozumiałe dzięki praktycznym doświadczeniom.
My uwielbiamy origami i zajęcia z kartką papieru. Wiemy również, że geometria wspaniale rozwija uczniowskie umysły.