Październik i listopad minęły nam niezauważalnie, ale był to czas wyjątkowo pracowity. W czasie tych dwóch miesięcy udało nam się zrealizować aż trzy projekty edykacyjne: "Książka", "Warzywa" oraz "Niepodległa". Podczas pierwszego z nich spotkaliśmy się z panią Małgorzatą Chamerą, która zapoznała uczniów z historią książki od czasów, kiedy ludzie zaczęli spisywać opowieści, dotąd przekazywane ustnie. W trakcie spotkania z panią Jolantą Kortiak- Gulbinowicz dowiedzieliśmy się też, jakie są kolejne etapy opracowywania pomysłu na akcję, tworzenia świata przedstawionego oraz bohaterów. Korzystając ze zdobytej wiedzy, każdy z uczniów opracował i zilustrował swoją własną książkę. Obejrzeliśmy wywiady z autorami książek oraz odbyliśmy wirtualne spotkanie z panem Maciejem Stuhrem, który przeczytał dzieciom "Książkę bez obrazków". Zbudowaliśmy także miniaturowe modele księgarni i bibliotek. Dowiedzieliśmy się, czym są rzeczownik i czasownik oraz na jakie pytania odpowiadają. Przypomnieliśmy, kiedy używamy wielkiej litery oraz w jaki sposób układamy słowa i tytuły w kolejności alfabetycznej. Przez cały czas trwania projektu czytaliśmy również swoją pierwszą lekturę: "Cudaczka- Wyśmiewaczka". Część treści poznaliśmy dzięki słuchaniu audiobooków.
Drugim omawianym w formie projektu tematem były WARZYWA. Dowiadując się, które części roślin są jadalne na surowo, a które musimy gotować, uczniowie przygotowali degustację. Dla niektórych z nich była to pierwsza okazja do spróbowania nowych smaków- surowej pietruszki czy kalarepy. Jeden z dni projektowych poświęciliśmy w całości na ulubione przez uczniów zajęcia kulinarne- samodzielne przygotowanie soku marchwiowego. Sok wytłoczyny zaś dzieci wykorzystały do pieczenia pysznych babeczek. Pomagała im w tym jedna z mam, pani Karolina Budna. Każdy z uczniów przeprowadził wśród swoich bliskich ankietę dotyczącą ulubionych warzyw i razem opracowali zbiorcze wyniki. Zdecydowanym zwycięzcą został POMIDOR.
Podczas trzeciego projektu uczniowie przypominali sobie informacje o Polsce??, które szczegółowo opracowywali w pierwszej klasie- symbole i barwy naszego państwa, treść hymnu. Kontynuowali również naukę o przymiotnikach, opisując, jaki jest symboliczny Biały Orzeł. Rozszerzali zdobytą wcześniej wiedzę o wiadomości historyczne dotyczące Józefa Piłsudskiego i walki Polaków o Niepodległość. Zapoznawali się z mapą Polski po 1918 roku i porównywali ją do obecnej, a także sprawdzali, czy Polska była w tamtym czasie krajem zamieszkiwanym przez ludzi różnych narodowości. Wspólnie zaplanowali też, w jaki sposób będą świętować 106. "urodziny" Niepodległej Polski w przyszłym roku.
Teraz czekamy z niecierpliwością na następny projekt związany, oczywiście, ze świętami Bożego Narodzenia.
Daria Trusz i Katarzyna Zygmańska-Gąsior
72-100 Goleniów
Szarych Szeregów 14