Uczniowie klasy 5b już jakiś czas temu omawiali „Katarynkę” B. Prusa, ale dziś pragniemy podzielić się z Wami wspomnieniami.
Nasza pierwsza lekcja z nowelą rozpoczęła się od niezwykłego doświadczenia, które od samego początku wciągnęło uczniów w świat emocji i refleksji. Piątoklasiści otrzymali pierwsze zadanie jeszcze przed wejściem do sali. Było ono wyjątkowo wymagające, gdyż z zawiązanymi oczami musieli odnaleźć własne ławki, wyjąć właściwe podręczniki i zeszyty do języka polskiego, zapisać w nich temat lekcji oraz krótką notatkę. Szukając swojej ławki, rozpakowując się i próbując zanotować temat, musieli polegać tylko na zmysłach dotyku i słuchu. To było niezwykłe doświadczenie, które pozwoliło uczniom na chwilę wczuć się w świat osób niewidomych.
Następnie przeszliśmy do serii ćwiczeń, które miały na celu zwiększenie empatii i zrozumienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Piątoklasiści z zawiązanymi oczami próbowali wykonywać codzienne czynności, takie jak zawiązywanie butów, poruszanie się po klasie, rozpoznawanie przedmiotów. To doświadczenie pokazało uczniom, jakie mogą być trudności, z jakimi borykają się osoby niewidome lub mające inne niepełnosprawności.
W dalszej części lekcji przeczytaliśmy historię Louisa Braille'a, który mimo utraty wzroku w wieku trzech lat, stworzył system pisma dla osób niewidomych. Jego determinacja i pomysłowość były dla nas inspiracją, pokazując, że nawet w obliczu trudności można osiągnąć wielkie rzeczy.
Na zakończenie lekcji rozmawialiśmy o tym, jak możemy być bardziej otwarci, empatyczni i szanujący wobec osób z niepełnosprawnościami. To ważne przesłanie, które zabraliśmy ze sobą z lekcji.