Czy matematyki można uczyć się podczas pieczenia pierników i czy jest ona naprawdę niezbędna podczas zajęć w kuchni?...
Na te i inne pytania szukali dzisiaj odpowiedzi uczniowie klasy 5a i 7a, którzy w ramach realizowanego w szkole projektu „Matematyka w życiu codziennym ucznia szkoły podstawowej” piekli świąteczne pierniki.
Uczniowie samodzielnie dokonali podziału na grupy, a następnie musieli pobrać ze „spiżarki” odpowiednie produkty. Nie byłoby w tym nic trudnego, gdyby nie to, że pierniki należało zrobić tylko z połowy produktów znajdujących się w przepisie. Należało zatem przypomnieć sobie, jak dzielimy ułamki. Następnie trzeba było zważyć i odmierzyć odpowiednią ilość mąki, cukru, miodu (przypomnienie jednostek masy i ich zamiany)….. i dopiero zabrać się za czytanie przepisu i podział zadań.
Matematyka towarzyszyła uczniom przez cały czas przygotowywania ciastek…. umiejętne ich wycinanie foremkami, układanie na blasze, pieczenie, czy zdobienie, to nic innego jak właśnie wykorzystanie jej w codziennych czynnościach ucznia.
Podczas zajęć uczniowie rozwijali także umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej, w tym pełnienie roli lidera w grupie.
Projekt „Matematyka w życiu codziennym ucznia szkoły podstawowej” realizowany jest w ramach programu Edukacja Inspiracja.
Agata Markowicz-Narękiewicz
72-100 Goleniów
Szarych Szeregów 14