22 kwietnia, z okazji Projektowanej Okazji Edukacyjnej związanej z obchodami Dnia Ziemi, uczniowie klas 4-8 będą uczestniczyć w zajęcia od godziny 8:00 do 12:25
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

W poszukiwaniu matematyki w fizyce

W poszukiwaniu matematyki w fizyce

Fizyka jest jedną z nauk, która bliźniaczo związana jest z matematyką.... bo przecież to matematyka opisuje ją tak pięknie jak tylko potrafi. 
Nie mogło zatem zabraknąć w Roku Fizyki zajęć, które pokażą, że piękno fizyki ściśle związane jest z Królową Nauk.

W celu znalezienia dowodu na to, że świat fizyki opisany jest językiem matematyki grupa uczniów z klas 5a, 6a, 6d, 7a i 8b wybrała się na wystawę interdyscyplinarnych doświadczeń Eureka w Szczecinie. Zadanie nie było wcale takie trudne, bo już przy pierwszym doświadczeniu okazało się, że matematyka jest nieodzowna w opisie działania dźwigni dwustronnej.

…. Jeżeli ramię dźwigni jest wystarczająco długie to możemy zredukować siłę potrzebą do wykonania pracy… Jak zatem obliczyć długość tego ramienia? Skąd wiemy jakie powinno ono być? …. Wiedząc jednak, że siła z jaką musimy zadziałać maleje wraz z odległością od punktu podparcia dźwigni w której działamy wszystko staje się proste…..
I w ten oto sposób uczniowie dowiedzieli się, że nożyczki to również dźwignia dwustronna … więc jeżeli mają one rozcinać dany materiał przy użyciu jak najmniejszej siły, to muszą być odpowiednio skonstruowane…

I tak po kolei….. każde wykonane przez uczniów doświadczenie związane było z matematyką ... gdyż badając jakiekolwiek zjawisko fizyczne tworzymy jego matematyczny model, który opisuje jego przebieg, a także pozwala przewidywać co będzie się działo w sytuacjach podobnych....

W fascynujący świat fizyki wprowadzała uczniów dr Jadwiga Mrozek – Lejman - wieloletni pracownik naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego (Wydział Matematyczno-Fizyczny). Dzięki doświadczeniom, które pokazywała i jednocześnie tłumaczyła, uczniowie mogli dowiedzieć się dlaczego tak ciężkie maszyny jak samoloty unoszą się w powietrzu, dlaczego nie można wychodzić za żółtą linię na peronie, dlaczego podczas używania suszarki do sałaty przykleja się ona do jej ścianek…. jak to się dzieje, że możemy szepnąć do małej obręczy, a jesteśmy słyszalni na końcu sali….

Zajęcia w Eurece – mini-centrum nauki, były dla uczniów bardzo ciekawe. Mogli oni nie tylko uzyskać wiedzę w ciekawy sposób, ale co najważniejsze – mogli w sposób zabawowy, poprzez działanie na dostępnych do dotykania i próbowania eksponatach samodzielnie uczyć się praw rządzących przyrodą - doświadczać i je przeżywać. I wszędzie w tej zabawie towarzyszyła matematyka…. Czyż nie jest to piękne?...

Z pewnością nie jest to ostatnia podróż w krainę nauki opisanej językiem matematyki. Gdzie uczniowie wyruszą wkrótce?..... Dowiedzą się o tym po feriach zimowych.

 

Wycieczka uczniów odbyła się w ramach programu Edukacja Inspracja.

Data dodania: 2020-02-01 16:22:39
Data edycji: 2020-08-27 16:12:32
Ilość wyświetleń: 759
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej